
Vörösmarty Mihály kései költészete
Szerző: bencetoth
2025.03.20.
Bevezetés: Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc leverését követően az ország súlyos politikai és társadalmi válságba süllyedt, amely erőteljesen rányomta bélyegét Vörösmarty művészetére is. A költő személyes életében is jelentős változások következtek be: családi tragédiák, anyagi nehézségek és egészségügyi problémák nehezítették mindennapjait.
Kései Költészetének versei:
Jellemzői:
- A forradalom bukása után Vörösmarty költészetében erőteljesen megjelenik a kiábrándultság és a pesszimizmus. Verseiben gyakran ábrázolja a nemzet szenvedését, a reménytelenséget és a jövő kilátástalanságát
- verseiben gyakran találkozunk apokaliptikus látomásokkal és képekkel, amelyek a világvége hangulatát idézik -> nemzet tragikus sorsát és a világ rendjének felbomlását szimbolizálják
- gyakran használ bibliai és mitológiai utalásokat, amelyekkel a szenvedést, a bűnt és a megváltást ábrázolja
- szívesen alkalmaz szimbólumokat és allegóriákat, amelyekkel mélyebb jelentéseket közvetít, pl. a természeti képek, a zene és a művészet szimbólumai
- egybekapcsolja a haza és emberiség sorsát
- a forradalom leverése lelkileg összetörte -> bujdosni kényszerül
- ebben az időszakban költőként szinte teljesen elnémult
Előszó:
- világosi fegyverletétel (katasztrófa) következményeit értelmezve íródott
- érvénytelenítettek minden 1848-49-es törvényt és jogszabályt
- eltörölték Magyarország alkotmányos különállását -> tartományként kezelték
- eredetileg egy korábbi (forradalom előtti) művének előszavának íródhatott (felütés, cím) -> lehetőséget adott neki, hogy összevesse a forradalom előtti és utáni helyzetet -> idő- és értékszembesítő vers
- műfaja rapszódia:
- érzelmi intenzitás és változatosság
- szabálytalan forma és szerkezet
- retorikai eszközök gazdagsága
- látomássorozat -> a szemszögéből a világosi nemzeti katasztrófa
- három fő idősík:
- dicső múlt: reformkor
- reménytelen jelen: némaság van
- kilátástalan jövő: látszólagos megbékélés
- egy kozmikus évbe sűríti a nemzet közelmúltját, jelenjét és jövőjét -> évszak toposz
- jelen-múlt-jövő alapú szerkesztési elvet kíséri a versszöveg hídszerű, három tömbre tagoltsága
- I. egység / tavasz:
- első 10 sora a boldog reformkori tavaszt idézi fel
- reformkor tevékeny korszaka (aranykor)
- bibliai utalás -> "Zöld ág virított a föld ormain" -> vízözöntörténetből a békét és a kiengesztelődést jelképezi
- erőteljes igehasználat -> cselekvőnek és tetterősnek látja az embereket
- II. egység / nyár:
- leghosszabb verstömb
- első 8 sora az elvégzett munka gyümölcsét remélő magyarságot mutatja be
- III. egység / ősz:
- "vész"-kifejezés, rövid tőmondatok készítik elő a pusztítást -> romantikus képek
- a szabadságharc leverését és megtorlását hozó, felfoghatatlan nemzeti tragédia versbeli metaforája a vihar
- látomásképei leszakított emberfejekben, kitépett emberszívekben idézik fel az öldöklő háborút, pusztulást -> romantikus elem
- IV. egység / tél:
- a halált hozó tél metaforikus képei
- "most" utal a jelenre
- nominális stílus: névszavak és főnevek túlsúlya
- egyetlen mondat
- ez a stílus lelassítja a tomboló vihar képeit
"Most tél van és csend és hó és halál"
- V. egység / tavasz:
- újra tavasznak kell következnie -> de hogyan lehet ha terror van?
- hamis újjászületés képe
- történelem körforgásszerű, nincs benne fejlődés
- hajfodrász-tavasz: női lényként ábrázolja a Földet
- a szabadságharc bukása többé nem hozhat valódi újjászületést a Földre
Vén cigány
- utolsó befejezett költeménye
- rapszódia, bordal formáját idézi:
- szabálytalan szerkezet
- erőteljes érzelmi hullámzás
- legnehezebben befogadható alkotása -> sokféleképpen értelmezhető -> asszociációs képek laza láncolatából áll
- általános bölcséleti problémákat, világ válságos helyzetét mutatja be
- levert szabadságharc utáni morális magatartást közvetítő hazafias vers
- ars poeticus szöveg: mit tehet a művész egy vigasztalan politikai-társadalmi közegben?
- gyakoriak a kihagyások és az elhallgatások -> a befogadónak kell ezeket pótolni
- önmegszólító alkotás -> mulatozás szereplője a muzsikus cigány -> nép felvidítása -> a költő alteregója
- szembesült a költő az alkotási kényszerével -> nemzet vigasztaló szerep
- hangulata melankolikus, pesszimista
- kiábrándultság, a reménytelenség és a szenvedés érzését sugallja, tükrözve a költő lelkiállapotát
- öreg cigány filozófiai kérdéseket vet fel, melyek az emberi lét alapvető problémáira irányulnak
- 4 soros refrén:
- gondokról való gondolkodás felfüggesztésére szólít fel <-> nagy világ kérdésein töri a fejét -> belső vita
- 7 versszakból áll:
- 1.versszak:
- önmegszólítás -> a tétlenségét akarja elűzni
- cigány önmaga metaforája
- a hegedű a költészetének a metaforája
- 2.versszak:
- a buzdítás szakasza
- olyan lelki állapotba hozza magát, ami egy nagy vers megszületéséhez vezet
- intenzív, hasonlatos képek -> testi állapotváltozás és az alkotási folyamat erőteljessége
- "Odalett az emberek vetése" -> hiábavaló a reformkor és a szabadságharc
- 3-4-5. versszak:
- hanghatások uralják
- alliterációk - > "zengő zivatar"
- halmozás
- a Habsburgokat a gyilkos viharral azonosítja -> Előszóhoz hasonlóan
- rövid időre felvillanó látomásképek sorozata
- auditív igék -> üvölt, sír, dörömböl, zokog -> a szenvedéshez kapcsolódóak
- 4: költői kérdések -> bizonytalanságot fejez ki
- 5: biblikus történetekig -> Káin-Ábel testvérgyilkosságig és a Prométheusz-mítoszig vezeti vissza -> a történetek megerősítik a személyes tapasztalatait
- 6.versszak:
- körforgásszerű történelemfelfogás -> ha a viharnak vége egy megtisztult világ kezdődhet -> Előszóhoz hasonlóan
- Föld vak -> szerepvesztés, a létértelem hiánya
- vízözöntörténet -> a föld sorsa, hogy a tomboló vihar áldozatává váljon
- 7.versszak:
- önmegszólítással kezdődik: "Húzd"
- nem 4 refrénsorral zárul
- mégis-remény -> a vész elmúlásának ideje -> a vén cigány ekkor majd újra lelkesedve muzsikál
- a magyarság lelkiállapotát mutatja be, ami a világosi fegyverletétel után csak irracionális remény maradhatott
- 1.versszak:
- A vers motívumai Babits Mihály: Cigány a siralomházban című művében élnek tovább
Zárás: Vörösmarty késéi költészetét a pesszimizmus jellemezte, a világosi fegyverletétel utáni magyarság helyzete miatt. Két versben közös motívumok, felfogások találhatóak (pl. vész elmúlik, de újra be fog következni a tragédia ~ körforgáselmélet)
Vörösmarty Mihály kései költészete, különösen az "Előszó" és a "Vén cigány" című művei, a nemzet sorsának tragikus fordulatait és a költő személyes érzéseit is megragadó erővel ábrázolják. Ezek a versek a magyar romantika kiemelkedő alkotásai, melyek a mai napig hatással vannak az olvasókra és tanulságosak a magyar irodalom iránt érdeklődők számára.